Wednesday, August 17, 2011

Sedekah dan Ikhlas..

Entri kali nie adiela nak cerita cket tentang sedekah dan ikhlas.. waiseh, mentang mentang lah dalam bulan ramadhan kan.. hehe.. kat kampong adiela nie, petang petang kompom ada yang akan hantar makanan untuk berbuka puasa kat masjid.. tak kira lah apa jenis makanan, dari kuih muih sampailah ke nasi minyak dan sebagaiya.. nyumm~ hehe.. bukan berniat nak buat pahala puasa korang kurus okey bila baca tentang makanan..

Haritu adiela dengar syarahan dari ustaz maulana yang kat dalam rancangan ‘islam itu indah’ kat dalam astro.. dia cakap, sedekah nie umpama hutang kepada allah.. Sedekah nie umpama sebutir guli yang akan beranak 7, kemudian beranak ratusan..

Bersedekah nie tak semesti nya korang sedekah duit je kan.. ye, kalau ada rezeki lebih, boleh la sedekahkan duit.. sedekah harta pon boleh.. tak pon, sedekah dari segi perlakuan pon okay ape…. seperti Aisyah mendoakan orang orang islam sebelum tido, tolong pindahkan duri duri dari jalanan.. kan? Kan? Tak pon senyum je lah.. tak perlu kata apa apa ^^

Kalau nak bersedekah tu, kena la betul sasaran nya.. ye dak? Takkan lah tukang kayuh beca korang nak bagi laptop.. takkan diguna nya laptop tu.. baek bagi adiela je la.. huahua.. yang betul buat tukang beca, bagi lah minyak gosok.. kihkih.. untuk menggosok kakinya malam malam.. hehe

Kalau tengah bersedekah tu pulak, korang kena la ikhlas.. jangan lah mengharapkan balasan.. cuba ucap alhamdulillah setelah siap membuat kerja supaya ikhlas.. walaupon korang dijahati, kena ikhlas jugak tau.. ucap innalillahi wa innalillahi rojiun.. kena ingat, dari allah benda tu datang, kepada allah jugak kita beri..

Lastly, Kalau dah sedekah tu, jangan korang dok ungkit ungkit pulak.. heee.. jangan pulak satu kampung korang bangga bagitau.. contoh peristiwa..

Peah: yihaa.. kau tau tak.. aku pernah sedekah kipas angin kat masjid tu.. (dengan muka bangga)
Meon: yeke? Bila? (muka eksaited)
Peah: 20 tahun yang lalu.. (sedikit malu)
Meon:  -.-‘  basi ah.. dah rosak pon dah kipas tu kot.. hmm..

Ngee.. watak diatas adalah lakonan semata mata.. hehe

Ok ah.. selamat beramal korang~ haha



Makseh baca..suka? like okeyh and komen la :)

18 Comments:

aisya said...

bulan puasa tok la best mun ada di kampung.. suasana puasa ya nang terasa.. mun di bandar tok mcm lebih kurang jak.

~bUih-bUih ciNta~ said...

hee, dtg dgr tazkirah dari adiela..bgus2 sharing informasi:)

Syahirah Suhaili said...

@aisya

haha..mena2..p kampong kmk nang tengah banda..ney gaya ya..dlok tyme kcik2,nang gk trasa kampong mena la..nektok dlm kampong tok jak da sa raya kampong,sbb da pesta bertuntong ndah..byk pelita..p bla kua jak dr simpang kampong,alu nemu bangunan besa2..traffic jam pa suma..xbez :(

Syahirah Suhaili said...

@~bUih-bUih ciNta~

haha..rajin zaty dengar adiela bagi tazkirah eh? hehe..bagus2.. :D

nsdahlia said...

segalnya ngungkit sedekahnya nak 20 tahun marek, alu batal pahal sedekahnya nok dikumpol selamak 19 tahun ya tek. hadoh2x.

Syahirah Suhaili said...

@nsdahlia

haha..aok eyh ow..sia sia jak pahala bersedekah nya..

Gadis Butterfly said...

bulan puase la bulan yg baik tuk bersedekah...

Syahirah Suhaili said...

@Gadis Butterfly

btol3x..hehe..so banyak2 kan la bersedekah kan :D

sue said...

hye adiela...
ktk ex poliku juak ka?
nice blog...mek slalu follow blog ktk.mun mek free kat opis..
x miz x bukak blog ktk...hahahha..
salam perkenalan..=)

Syahirah Suhaili said...

@sue

hye sue..aok,kmk ex poliku..hehe..ktk ex poliku juak ka? yoseh..mena? hehe..tharu nya kmk..haha..makseh2! ai,knk nama ktk xlink ngan blog ktk ow..mun ada tek,dpt mek jejak balit :D

haniey said...

erm hani setuju ngn suma ni adiela..tambah2 bulan g penuh berkat ni,mmg bguslah bersedekah dgn ikhlas..

Leeya Hezlin said...

seelok-eloknya sedekah ni,kita dengan ALLAH ja yang tau..
bersedekah bukan la untuk menunjuk-nunjuk..

banyakkan la bersedekah di bulan ramadhan ini.. :)

ice lemon tea said...

tgn yg menghulur lbh baek dri tgn yg menerima..bgos la tmbah2 bln ramadhan.

hehe tak mo sedekah doodle kat sy?
*nyorok bwh meja,,malu*
memain je,,btw kreatif awk berdoodle!

Syahirah Suhaili said...

@haniey

kan hani.. hehe.. bulan ramadhan nie la kita kumpol pahal banyak2..dengan ikhlas :D

Syahirah Suhaili said...

@Leeya Hezlin

yup2..hehe..xyah la menunjuk2..sia2 je pahala bersedekah kan :D

Syahirah Suhaili said...

@ice lemon tea

btol2..hehe..banyakkan bersedekah dalam bulan penoh berkat nie..hehe..

haha..kalau adiela ada masa,boleh je nak bagi doodle free banyak2..hehe..tengkiu taw awak :D

Yuzy said...

Senyumkan 1 sedekah..
comey do0dle tu ^^,

Syahirah Suhaili said...

@Yuzy

btol2..kene senyum slalu..haha..tengkiu dear :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...