Friday, November 18, 2011

Buah Terap??

Hye peeps!

Entry kali nie adiela nak tanya kat korang tentang satu kemusykilan yang ntah dari bila la adiela nak tanya tapi tak jugak tcapai nak tanya..

Tentang buah sebijik nie.. kalau kat tempat adiela, orang panggil Buah Terap.. kat semenanjung ada ke eh buah nie? Korang pernah rasa? Ramai yang cakap kat semenanjung takde buah nie.. so adiela teringinla nak tanya kat korang yang duk semenanjung..



Haritu bapak adiela beli buah nie.. RM5 sebijik.. sampai je rumah terus adiela ambil kesempatan snap2..


Cara nak buka buah nie senang, main koyak guna jari jemari je.. kehkeh.. takyah ah nak cari pisau segala kan.. isi dia pulak lebih kurang macam cempedak.. tapi isi cempedak kekuningan, isi buah terap nie pulak putih dan manis.. 




Bijik dia pon kecik kecik je.. boleng goreng kalau tak silap.. tapi yang kitorang mkn haritu tak sempat goreng pon.. dah buang.. deyy~

Ok.. cukop pasal buah terap kat entry nie.. nanti lain entry, adiela hapdet pasal lain pulak ye.. daa~



Makseh baca..suka? like okeyh and komen la :)

32 Comments:

Eyda Dania said...

xpnah dgr pun buah 2..nk rse gk!...meh antr..

antr pat!..klu nk jdi akk ipar eyda..=)..hehehe

faris said...

hahaha.....mena ka??

~~zAnAfAhMi~~ said...

Assalammualaikum Adiela n salam kenal. Emak akak kata kat semenanjung buah ni mak gelar 'buah hutan' (bukan la namanya tp mak gelar sb terdapat dlm kwsn hutan). Memang susah nak jumpa melainkan diSabah je berlambak tp skrg takde musim, rasanya.
Adiela, goreng mcm goreng pisang pun sedap baaa.

Aien Not Alien said...

tak pernah jumpa & tahu pun pasal buah terap ni..hihi... kasihannn..

aisya said...

aih, dh lamak x mkn buah terap eh.. hehe.. baunya semerbak jak mun dh masak kan? kwn kmk madah xpenah nya jumpa di semenanjung tok..

Syahirah Suhaili said...

@Eyda Dania

haha..xpnah rase ke? sedap kot..hehe..g minta kat syahiroo,soh dy dtg cnie beli buah tu..haha..nak pos leceh la pulak..haha

Syahirah Suhaili said...

@~~zAnAfAhMi~~

a'ah..buah nie buah hutan la kot..tp skarang nie dah ramai yang tanam..tp mesti lama kan tunggu dy nak berbuah..hehe..haritu maybe memang musim dy..byk yang jual..kan..goreng je la mcm goreng pisang..kehkeh

Syahirah Suhaili said...

@Aien Not Alien

hehe..tak pernah jumpa ke? hehe..rasa dy manis :D

Syahirah Suhaili said...

@aisya

kmk ria pun mcm da lmk xmkn..haha..yala mek sa nang xda d cnun..mun ada pun genti susah jumpa..sbb buah tok salu tumboh liar kali ow..

aisya said...

kali juak eh.. rah kebun nenek kmk ada 2-3 igek juak pokok terap tok.. tp mun balit nang xda jumpa.. huhu

merahitujambu said...

pelik jee.tp nampak cm sedap

saya cello191 said...

xde pernah jumpa plak asenya..
tapi, sekali tgk cam buah cempedak..^^

syahirooAhmad said...

mmg tak de.. tak penah dgr dan tak pernah nampak org jual... 1st time tengok..

org dapat bayangkan rasa dia cam nangka...

Pocket said...

buah terap!!
first time pocket dengar lagi lihat!
bila nak merasa nih :D

kena gi cari la nampaknya :D

Noonoy91 said...

waa... buah feberet tok! da musim nya ka??

Syahirah Suhaili said...

@aisya

haha..nang jrg nemu musim buah terap tok ow..

Syahirah Suhaili said...

@merahitujambu

nampak pelik sbb xpenah jumpe kot..hehe..tp memang sedap.. :D

Syahirah Suhaili said...

@saya cello191

kan..hehe..tp kulit dia mcm ada yang bulu panjang2 tu..cempedak xde kan..nangka pon xde..hehe..tp cempedak n nangka buah dy besar n bujur..terap nie bulat2 je..kecik :D

Syahirah Suhaili said...

@syahirooAhmad

haha..dah tu,dtg la cnie,bleh try..haha..tp da lepas musim dy kot..hehe..rasa dy xdela sama mcm nangka sbb terap nie isi dy lembut je..sgt berair..tp isi sikit,xpuas sgt mkn..haha :D

Syahirah Suhaili said...

@Pocket

haha..meh dtg cnie meh.. haha..maybe dah habis kot musim dy..sbb da mula jrg jumpe..tp masa musim dy pon,da memang susah nak dapat..

Syahirah Suhaili said...

@Noonoy91

peberet ka? kmk suka juak..hehe..ria mek sa musim nya,sbb ada jumpa juak bjual..tok dah xda gk da..

Noonoy91 said...

bna? waa.. lmk masok poli, mek sa nang xda gk nemu buah tok. huisshh, terliur ngga pic ya, hehe :)

Syahirah Suhaili said...

@Noonoy91

haha..mun rajin encarik nya ada nemu nya kali..p nang susah juak la nemu..kdg2 jak..haha..p salu mkn sbijik,sa mcm xpuas jak..ckit jak dlm nya..haha.pelahap da bunyi kmk :P

Far8 budak baik said...

wehhh aku rindu kat kauuuu...
hahahahahaha...
haah..dulu nenek aku pena
tunjuk pokok dy..
seyes besa daun dy..
cam gergasi je....
tapi buah dy tak pena rasa lakkk..huh

Syahirah Suhaili said...

@Far8 budak baik

waaaa! superfarid dah ada balik la..wiieee...aku lagi rindu kau tau..haha..adiela xpena lg tengok pokok dy real dpan mata..haha..ey,rugi tau xpena rasa buah dy :D

Ichsan said...

assalam, buah pa tuh? apa kabar nih? :)

Syahirah Suhaili said...

@Ichsan

w'slm..ichsan! lama xdtg sini dah..adiela pon da jarang jenguk blog ichsan..tu buah terap..hehe..adiela khabar baik je :D

Paris Lipton said...

ade kat sana je ke? cm nk siket je hehe

yen(toka ziizokukuto) said...

pernah dgr n tgk,,tapi tak pernah makan,,,sedap tak??

YOUsoF said...

Tak pernah dengar pasal buah yang serupa buah cempedak ni.

Biji dia sekali pandang macam batu dekat pantai la.. ;D

Arina Shamsul said...

haish..lama betul x makan buah ni..nyum2..ngeee..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...